Welk traject moet u volgen?
Aan de hand van de hoortest bepalen wij of u eerst voor aanvullend onderzoek naar de KNO-arts of Audiologisch Centrum doorverwezen wordt of dat wij u meteen kunnen helpen.
De leidraad is het NOAH-protocol dat geldt voor alle audiciens.
Verwijzing naar de KNO-arts kan direct zonder dat u langs de huisarts hoeft. Er zijn uitzonderingen dus het kan zijn dat u toch naar de huisarts wordt verwezen in verband met een oorontsteking of omdat de verzekeraar het eist.
Bij de KNO-arts wordt een hoortest gemaakt die tevens als recept dient voor de verzekering. De arts kijkt of er niets medisch aan de hand is.Met dit recept kunt u weer naar de winkel. Hier wordt met u besproken wat de mogelijkheden zijn. Als u direct door de audicien geholpen kan worden, is de hoortest die gemaakt wordt, het recept voor de verzekering. Samen met de audicien maakt u een keuze met welk toestel en type we gaan beginnen. Voor de verzekering moet u een vragenlijst invullen, de zogenaamde Hoorvragenlijst. U kunt deze alvast downloaden, invullen en meenemen, als u dat wil. Deze vragenlijst is altijd nodig en dient in uw dossier te zitten bij de audicien.
Proefperiode
De proefperiode is nodig om het beste hoortoestel voor u te vinden. Tijdens de proefperiode zullen verschillende controles plaatsvinden om te kijken hoe het gaat met de hoortoestellen. Het hangt van het resultaat af hoeveel controles u nodig heeft. Het eindresultaat hangt mede van af de tijd die u wilt investeren in het zoeken naar de juiste klank (fabrikant), instellingen, type en spraakverstaan. Zolang wij vinden dat het resultaat beter kan, blijft de proefperiode doorlopen.
De eindcontrole
Bij de eindcontrole worden diverse metingen gedaan, waarbij wordt gekeken of het resultaat dat behaald is ook echt zo goed is, als wij mogen verwachten en zouden willen. Als de testen goed zijn, kan de proefperiode worden afgesloten.
Service
Nadat de proefperiode succesvol is afgesloten, komt misschien wel het belangrijkste gedeelte in het aanschaffen van hoortoestellen. De service nadat u het toestel heeft gekocht. Bij De Jong Audiciens kunt u altijd terecht. Er is 6 dagen per week een triage-audicien aanwezig, die u kan helpen. Als u een probleem heeft, wordt u altijd geholpen. Dit klinkt heel logisch, maar dat is het niet. Bijna altijd is het zo dat als u een probleem heeft, de audicien niet aanwezig is (hij is er maar 1 dag in de week), dat u een afspraak moet maken of dat u op een inloopspreekuur mag komen dat maar 1 uur in de week is. Bij De Jong Audiciens is het zo dat u altijd terecht kunt als u een probleem heeft! U wordt dus niet alleen goed geholpen als u een hoortoestel wilt aanschaffen, maar ook als er problemen zijn.