De Jong Audiciens logo

Afspraak

Menu

Veelgestelde vragen

In veel gevallen worden hoortoestellen via uw basisverzekering voor 75% vergoed. De voorwaardes zijn:

  • U heeft een gehoorverlies van meer dan 35 decibel of
  • U heeft hinderlijke tinnitusklachten of
  • U heeft een bijzondere individuele zorgvraag


Soms worden vanuit de aanvullende verzekering ook accessoires, zoals een afstandsbediening, vergoed

Vergoeding van hoortoestellen valt onder de basisverzekering. Om voor een hoortoestel in aanmerking te komen, geldt dat u een gehoorverlies heeft van meer dan 35 decibel of u heeft hinderlijke tinnitusklachten of u heeft een bijzondere individuele zorgvraag.

Vanuit de basisverzekering worden hoortoestellen en tinnitusmaskeerders voor 75% vergoed. Zelf betaalt u een eigen bijdrage van 25%. Het kan zijn dat (een deel van) uw 25% eigen bijdrage vergoed wordt vanuit een aanvullende verzekering.

De Jong Audiciens heeft contracten met alle zorgverzekeraars.

Indien u aanspraak wilt maken op vergoeding vanuit de basiszorgverzekering, dan heeft u recht op ‘adequate functiegerichte’ hoorzorg. Dat wil zeggen dat u een vergoeding van maximaal 75% ontvangt voor hoorhulpmiddelen waarmee u goed kunt functioneren. Complex waar nodig en simpel waar mogelijk. U wordt volgens een protocol ingedeeld in één van de 5 patiëntcategorieën: categorie 1 is relatief eenvoudig, categorie 5 is het meest complex.

Er wordt gemeten hoe uw gehoor ervoor staat (medische test en audiologische metingen).

Er wordt met een speciale vragenlijst in kaart gebracht welke beperkingen u ervaart in het horen en verstaan en wat de belangrijke situaties zijn waar verbetering moet komen (luistersituaties).

Op basis van bovenstaand wordt bepaald of u een eenvoudige of een complexe ‘zorgvraag’ heeft ofwel in welke categorie u valt.

Er wordt gezocht naar de passende ‘hooroplossing’. Hoortoestellen zijn ingedeeld in eenzelfde vijf-groepen-indeling van eenvoudig naar complex. Valt u bijvoorbeeld in categorie 2, dan kiest u samen met uw audicien een hooroplossing uit bijbehorende toestelcategorie 2. Door middel van een upgrade kunt u de categorie verder personaliseren. U kunt kiezen uit minimaal 2 of 3 merken per categorie.

Ja, dat kan. Het kan zijn dat u een hoortoestel mag uit categorie 3, maar u wilt meer, dan kunnen wij door middel van een upgrade u dat geven wat voldoet aan uw wensen.

De Jong Audiciens biedt u vakmanschap, kwaliteit, service én de beste prijs. Het gaat erom wat u nodig heeft, daar gaan we naar op zoek.

Kwaliteit, vakmanschap, flexibiliteit, kennis, kunde en service hebben geen zichtbaar prijskaartje. Deze is bij de prijs voor hoortoestellen inbegrepen.

Let bij het vergelijken van prijzen op aanvullende (verborgen) kosten. Bij De Jong Audiciens bespreken wij altijd vooraf alle kosten. Geen ongewenste verrassingen achteraf dus.

Bij De Jong Audiciens heeft u de keuze uit alle merken hoortoestellen.

Niet alle audiciens (of audiciensketens) bieden u alle mogelijkheden. Dit heeft te maken met bepalende en/of beperkende afspraken met zorgverzekeraars en/of fabrikanten. De Jong Audiciens kiest voor de beste zorg voor u. U kiest welk toestel het beste bij u past.

Natuurlijk onderhandelen wij over de beste condities, maar De Jong Audiciens wordt niet beperkt door bepalende afspraken met zorgverzekeraars en fabrikanten.

Tip
Let bij het vergelijken van prijzen op de service, die hoort bij uw aankoop. De Jong Audiciens biedt u altijd de beste en volledige service.

  • Beste prijs
  • Vriendelijk en hoogst mogelijk opgeleid personeel
  • Flexibiliteit – maak zelf een afspraak, direct in onze agenda.
  • Extra – net even een stapje verder door bijvoorbeeld huisbezoeken en onbeperkte nazorg.
  • U kunt altijd bij ons terecht, als u een probleem heeft
  • Openingstijden – Ook op zaterdag open
  • Voldoende parkeergelegenheid

Naast de categorieën die gelden voor de vergoeding uit de basiszorgverzekering, kunnen hoortoestellen in een aantal typen worden ingedeeld.

Hoortoestellen zijn kleine geluidsversterkers met een microfoon, een versterker en een luidspreker. Een microfoon vangt de geluiden op en zet ze om in een elektrisch signaal. De digitale versterker bewerkt en versterkt dit signaal, zodat het oor een beter geluid aangeboden krijgt. De luidspreker (ontvanger) zet het elektrische signaal weer in geluid om.

De elektronica in hoortoestellen is per definitie niet goed bestand tegen vocht. Als hoortoesteldrager probeert u vochtige omstandigheden zo veel mogelijk te vermijden (regenwater, douchen, zwemmen). Maar dit kan niet altijd. U kunt bijvoorbeeld transpiratievocht of regen niet altijd tegengaan. Wat te doen?

Verschil per merk
Bij de aanschaf van uw hoortoestellen kunt u al aangeven op zoek te zijn naar toestellen die vochtbestendig zijn. Het ene merk hoortoestellen is beter bestand tegen vocht, dan het andere merk. De meeste nieuwe digitale hoortoestellen beschikken tegenwoordig over een nanocoating.

Droogdoosje
Wat ook goed werkt om beschadiging door vocht tegen te gaan, is het gebruik maken van een droogdoosje waar u uw hoortoestellen ’s nachts inlegt. Er bestaan droogdoosjes en -zakjes op elektriciteit of met droogtabletten.

De een is snel gewend aan een nieuw hoortoestel, de ander doet er wat langer over. De gewenningstijd verschilt per persoon. Dit kan onder meer afhangen van:

  • uw mate van gehoorverlies
  • de aard van uw gehoorverlies: er zijn meerdere soorten slechthorendheid
  • de tijd, die u al slechthorend bent
  • het soort hoortoestel, dat u probeert
  • de situaties en de mate waarin u het hoortoestel gebruikt
  • uw houding ten aanzien van het willen of moeten dragen.


Vaak kunt u het gewenningsproces positief beïnvloeden door uw nieuwe hoortoestel een tijdlang voor één bepaalde luistersituatie te gebruiken. Als dit goed gaat, kunt u het toestel stapsgewijs in steeds meer luistersituaties gaan gebruiken.

Ja. Bij De Jong Audiciens heeft u alle keuzevrijheid.

 

In Nederland geeft Stichting Audiciensregister (StAr) kwaliteitsverklaringen af aan audiciens en winkels. Een audicien die als persoon voldoet aan de eisen van vakbekwaamheid en die werkt volgens de eisen van StAr, kan een registratiebewijs aanvragen. Deze registraties zijn terug te vinden in het Audiciensregister.

Om geregistreerd te blijven dient een audicien zijn of haar kennis op peil te houden door trainingen, cursussen, opleidingen, congres- en beursbezoeken enzovoort. Dit wordt jaarlijks getoetst.

Niet geregistreerde audiciens zijn niet gecontroleerd op kennis en vakbekwaamheid door Stichting Audiciensregister. De triage-audicien mag rechtstreeks verwijzen naar de KNO-arts. De Jong Audiciens heeft 3 triage-audiciens in dienst

Nee, maar wanneer u meteen een hoortoestel gebruikt zodra u minder hoort, dan profiteert u daar wel van. U verstaat gewoon weer wat de ander tegen u zegt en uw hersenen en oren kunnen het ‘nieuwe’ geluid beter verwerken. Met hoortoestel hoeft u minder geconcentreerd te luisteren, waardoor u minder snel moe bent

Het eerst merkt u dat in grote gezelschappen. Woorden van de gesprekspartner vallen weg tegen het rumoer op de achtergrond. U kunt zelf, anoniem, een hoortest doen. Dat kan via de telefoon of via internet.

Twijfelt u? Kom langs of maak een afspraak voor een vrijblijvende en gratis hoortest.

Welk traject moet u volgen?

Aan de hand van de hoortest bepalen wij of u eerst voor aanvullend onderzoek naar de KNO-arts of Audiologisch Centrum doorverwezen wordt of dat wij u meteen kunnen helpen.
De leidraad is het NOAH-protocol dat geldt voor alle audiciens.

Verwijzing naar de KNO-arts kan direct zonder dat u langs de huisarts hoeft. Er zijn uitzonderingen dus het kan zijn dat u toch naar de huisarts wordt verwezen in verband met een oorontsteking of omdat de verzekeraar het eist.

Bij de KNO-arts wordt een hoortest gemaakt die tevens als recept dient voor de verzekering. De arts kijkt of er niets medisch aan de hand is.Met dit recept kunt u weer naar de winkel. Hier wordt met u besproken wat de mogelijkheden zijn. Als u direct door de audicien geholpen kan worden, is de hoortest die gemaakt wordt, het recept voor de verzekering. Samen met de audicien maakt u een keuze met welk toestel en type we gaan beginnen. Voor de verzekering moet u een vragenlijst invullen, de zogenaamde Hoorvragenlijst. U kunt deze alvast downloaden, invullen en meenemen, als u dat wil. Deze vragenlijst is altijd nodig en dient in uw dossier te zitten bij de audicien.

Proefperiode

De proefperiode is nodig om het beste hoortoestel voor u te vinden. Tijdens de proefperiode zullen verschillende controles plaatsvinden om te kijken hoe het gaat met de hoortoestellen. Het hangt van het resultaat af hoeveel controles u nodig heeft. Het eindresultaat hangt mede van af de tijd die u wilt investeren in het zoeken naar de juiste klank (fabrikant), instellingen, type en spraakverstaan. Zolang wij vinden dat het resultaat beter kan, blijft de proefperiode doorlopen.

De eindcontrole

Bij de eindcontrole worden diverse metingen gedaan, waarbij wordt gekeken of het resultaat dat behaald is ook echt zo goed is, als wij mogen verwachten en zouden willen. Als de testen goed zijn, kan de proefperiode worden afgesloten.

Service

Nadat de proefperiode succesvol is afgesloten, komt misschien wel het belangrijkste gedeelte in het aanschaffen van hoortoestellen. De service nadat u het toestel heeft gekocht. Bij De Jong Audiciens kunt u altijd terecht. Er is 6 dagen per week een triage-audicien aanwezig, die u kan helpen. Als u een probleem heeft, wordt u altijd geholpen. Dit klinkt heel logisch, maar dat is het niet. Bijna altijd is het zo dat als u een probleem heeft, de audicien niet aanwezig is (hij is er maar 1 dag in de week), dat u een afspraak moet maken of dat u op een inloopspreekuur mag komen dat maar 1 uur in de week is. Bij De Jong Audiciens is het zo dat u altijd terecht kunt als u een probleem heeft! U wordt dus niet alleen goed geholpen als u een hoortoestel wilt aanschaffen, maar ook als er problemen zijn.

Als consument kunt u zelf kiezen naar welke audicien u wilt gaan voor het aanschaffen van hoortoestellen.

Onzeker over uw huidige audicien?

Heeft u twijfels over de diagnose van een andere audicien? Bent u onzeker of uw huidige audicien u goed begrepen heeft? Of bent u ontevreden over uw hoortoestel of de instellingen? Wellicht kunnen wij het voor u oplossen.

De Jong Audiciens biedt u gratis en vrijblijvend een second opinion. Kom langs of maak een afspraak voor een vrijblijvende en gratis second opinion.

Oorsmeer houdt de gehoorgang ‘zuur’, waardoor bacteriën en schimmels geen kans krijgen zich te ontwikkelen en ontstekingen te veroorzaken. Oorsmeer wordt geleidelijk naar buiten getransporteerd en neemt daarmee het vuil mee. In principe is het oor zelfreinigend en hoeft u deze niet extra schoon te maken. Bij mensen die oordoppen dragen of oorstukjes van een hoortoestel, kan het proces van afvoer naar buiten verstoord worden. Er zijn dan diverse manieren om uw gehoorgang schoon te houden.

Handdoek

Vaak is het al voldoende als u na het baden uw oren schoonmaakt met een punt van de handdoek.

Haakje of uitzuigen

Vermoedt u dat er een prop van oorsmeer is ontstaan, dan gaat u bij voorkeur naar een kno-arts die het oor schoonmaakt met een cerumenhaakje of een zuiger, waarbij de arts tegelijkertijd goed zicht heeft in de gehoorgang.

Uitspuiten

Het zogenaamde ‘uitspuiten’ dat vaak door huisartsen wordt gedaan, heeft niet onze voorkeur. Indien een oor nat wordt, is de kans op infectie immers groter. Zeker als het oor niet (meer) voorzien is van waterafstotend oorsmeer.

Geen oorreiniger of wattenstaafjes

Er bestaan stofzuigende oorreinigers en ook wattenstaafjes worden vaak gebruikt om de gehoorgang schoon te maken. Wattenstaafjes en dopjes of tipjes van oorreinigers kunnen echter gemakkelijk de huid in de gehoorgang beschadigen, waardoor een ontsteking kan ontstaan. Bovendien kunnen zij kleine hoeveelheden oorsmeer juist dieper in de gehoorgang duwen, waardoor uiteindelijk een afsluitende prop kan ontstaan. De zuigkracht van de stofzuigende apparaatjes is vaak te gering om goed te reinigen.

Nederland telt ongeveer 1,5 miljoen doven en slechthorenden, waarvan een derde een hoortoestel gebruikt (ongeveer 500.000).

25% van 60-plussers heeft een gehoorverlies van 35 decibel (licht slechthorend) of meer.

75% van de 85-plussers heeft een gehoorverlies van 35 decibel (licht slechthorend) of meer.

De Jong Audiciens is een zelfstandig werkend audiciensbedrijf, waarbij vakmanschap, service en betrouwbaarheid op de eerste plaats staan. Deze vakaudiciens voeren een breed assortiment aan hoortoestellen, hebben veel aandacht voor hun klanten en kiezen voor individuele oplossingen, op maat gemaakt en afgestemd op uw persoonlijke wensen.

Ja. Bij De Jong Audiciens heeft u alle keuzevrijheid. Alle merken en type toestellen zijn leverbaar.

De Jong Audiciens voert een vrij merkenbeleid. Dat wil zeggen dat ieder merk, maar ook ieder toestel geleverd kan worden. Er zal altijd gezocht worden naar de meest optimale oplossing voor iedere individuele klant.

De Jong Audiciens verdiept zich in uw persoonlijke gehoorproblematiek en luistert naar uw persoonlijke wensen en voorkeuren. Zo zal uiteindelijk de keuze vallen op het hoortoestel dat optimaal bij u past.

De Jong Audiciens hanteert geen maximum aan het aantal service-afspraken. U krijgt service wanneer u dat nodig heeft, zo vaak als u dat nodig heeft.

De Jong Audiciens heeft uitsluitend gediplomeerde en hoogopgeleide Triage-audiciens in dienst, die altijd zullen streven naar de meest ideale oplossing voor u. Tevens wordt er gewerkt met topklasse apparatuur, waardoor er zeer nauwkeurige metingen kunnen worden verricht. En uiteraard voldoet De Jong Audiciens aan de kwaliteitseisen van Stichting Audicienregister (StAr)